Pazar, Mart 12, 2017

Karşılaştığım Müzikler #0009 || 170311


Keşke yapabilsem de her hafta bir Karşılaştığım Müzikler yazısı yazabilsem. Belli de olmaz, bakarsınız yazarım. Geçtiğimiz haftadan bu yana nelerle karşılaştım buyurun hep birlikte bir göz atalım ama 10 Mart Cuma gününü özellikle vurgulamak istiyorum yazıya başlamadan, yazıda karşılaşacağınız yeni videoların yarısı neredeyse o gün yayınlandı, gezegenlerin konumu mu dersiniz artık piyasanın koşulları mı bilmem.

Bu arada müzik piyasasında dönmeye devam eden bazı güzel tartışmalar var, bağımsız müziğin ve alternatif müziğin tanımına dair; kompoziyon, yaratıcılık ve düzenleme konularının önemine dair ve yerli festivallerdeki yurt dışından müzisyen ihraç edememe durumu sonucunda ortaya çıkan yerli grupların kendilerine daha çok sahne bulur hâle gelmiş olmaları önermesine dair. Bu konuların hepsiyle ilgili benim de farklı fikirlerim var ama hepsinden önemlisi bu konuların konuşulur olması çok kritik. Ben de bir konuya şiddetle parmak basmak istiyorum, geçtiğimiz günlerde sanıyorum Can Kazaz da benzer bir şeyler yazmıştı. Şarkıların künyesinin ulaşılabilirliği konusu. Bununla ilgili detaylı bir yazı yazacağım, bakarsınız bir şeylerin yola konmasının başlangıcı olur bu yazı.

Neyse ne diyordum, evet huzurlarınızda karşılaştıklarım:

---

1. Ceyda Özbaşarel Gülşen - Beklerken



Evet bu yazılarımı takip edenlerin artık iyice tanıştığı bir albümden geliyor ilk şarkımız: Bi' Şarkım Var! Stüdyo albümünden. Ceyda Özbaşarel Gülşen sadece bu şarkının değil bahsi geçen Bi' Şarkım Var projesinin de Başak Yavuz ile birlikte sahibi. Kendisinin ilk klibi de ne güzel ki kendi projesinin albümü vesilesiyle yayınlanmış. Daha da güzeli kayıtta pek çok şahane projede heyecanla takip ettiğimiz Adem Gülşen ile yani eşiyle birlikteler. Şarkı dinleyenin içine dokunacak türden, daha giriş melodisiyle başlıyor size dokunmaya.

 2. Canberk Ünsal - Böyle Bir Kara Sevda



Sevgili Canberk Ünsal bu aralar yükselttiği üretim hızına bir yeni yorum daha ekledi. Sözü müziği Gündoğdu Duran'a ait, ülkenin yarısını o ya da bu şekilde kedere boğmuş bir eseri yorumladı biz çileye aç dimağlar için: Böyle Bir Kara Sevda. Canberk'in düzenlemelerindeki bol yankılar, üst üste yürüyen gitar ve kritik noktalarda birbirini destekleyen vokaller gerçekten de iyi bir tarz olarak her kayıtta karşıma çıkıyor. Tabii ki şahane basları ayrıca belirtmeye gerek duymuyorum.

3. Gülşen - Her Gece



Geçtiğimiz günlerde Mirkelam Şarkıları adlı bir albüm yayınlandı, isminden de tahmin edebileceğiniz üzere pek çok müzisyenin Mirkelam'ın şarkılarını seslendirdiği bir derleme, ben Mirkelam çok sevdiğim için heyecanla bekliyordum açıkçası, albümün ilk klibi de aynı zamanda albümün giriş şarkısı olan ve Gülşen'den dinlediğimiz Her Gece'ye gelmiş. Vallahi ben Gülşen'in söyleyişini beğendim, bu beğenişte muhafazakâr bir etki var çünkü Gülşen, Mirkelam'ın söyleyişini ve hatta şarkı düzenlemesini neredeyse hiç bozmadan, değiştirmeden söylemiş ve gayet de güzel olmuş, keza Mirkelam'ın dik ses aralığı ile Gülşen'inki birbirine yakın, dikkatsizce uzaktan dinlense birbirine karıştırılır bile neredeyse. Bir de klipte sevgili Mirkelam yıllar sonra yine koşuyor!

4. Jehan Barbur & Evrencan Gündüz - In a Manner of Speaking



Yine her Karşılaştığım Müzikler yazısının olmazsa olmazı Evrencan Gündüz (dilerim üretim hevesi ve hızı hiç düşmez) bir başka çok sevdiğim isim Jehan Barbur ile muazzam bir klasik In a Manner of Speaking'i yorumlamışlar. Nouvelle Vague ile hayatlarımıza giren bu şarkının orijinali, aslında Nouvelle Vague isminden de anlaşılacağı üzere bir yeniden yorumlama projesi olduğu için, onlara ait değil. Yanlış hatırlamıyorsam orijinali Tuxedomoon adlı grubun 1985 yılında çıkarttığı Holy Wars albümünden ki bayağı güzeldir bu hâli de. Eğer bu da bir başkasının yorumu ise ben devamını takip edemedim. Bu tip durumlara yorumseption veya coverseption diyoruz. Jehan ve Evrencan da çok güzel söylemişler zaten aksi de pek beklenemezdi sanıyorum.

5. Pentagram - Sonsuz



Geldik 10 Mart'a: Pentagram reisler sonunda 30. yıllarına özel bir akustik albüm yayınladı, albümün adı da üzerinde çok düşünüldüğüne şüphe bırakmayacak şekilde Akustik. Bu albümden ilk olarak Sonsuz'un sesini piyasaya sürmüşler, sevgili Murat ve ben başta olmak üzere nice insanı celallendirmişlerdi. Yahu zaten eskiden beri akustik olan bir şarkınız var, hâliyle akustikleştirince en az değişecek ve yeni haliyle en az merak uyandıracak parça da o. Şarkının güzelliğinden bağımsız bir şeyden bahsediyorum burada. Neden ilk onu piyasaya sürüyorsunuz diye bir sinirlendik ama benim sinirim albümün tamamını dinleyince ve Sonsuz'un klibini görünce geçti, Murat'ın pek geçmemiş, haksız da değil ama ben sanırım adamlara kıyamıyorum. Klipte Pentagram'ın 30 yılını görüp ne kadar yaşlandığımı hissederken, albümde de hayranı olduğum nice şarkının akustik gitarlarla çalınmış versiyonlarıyla romantik anlar yaşadım. Dinleyiniz.

6. Kalben - Fırtınalar



10 Mart'tan devam: Kalben, adaşı olan ilk albümünden Fırtınalar adlı şarkıyı kliplendirdi. Rock'n roll mu desem surf rock mı desem böyle tatlı palmiyeler, kumsallar geliyor gözümün önüne özellikle şarkının o "huu huu huu huu huu" kısımlarında. Önceden de bahsetmiştim böyle içinde ayrı ayrı bölümler olan şarkıları çok seviyorum, bu şarkının da "o güzel yüzü" diyerek değişen kısmı beni mutlu ediyor. Klip de o şarkıdaki "geçmiş zamanların pop rock şarkısı" hissiyatını perçinlemiş. Zaman aşırı asker arkadaşım Berkant Ali İncesaraç aynı zamanda klibin yönetmenliğini de yapmış. Bizler atlarıyla gelen orduları beklemeye devam ederken, dilerim tüm albüm böyle peyderpey kliplenir.

7. Sattas - Aman Aman



Bir 10 Mart daha: Türkiye'nin en şahane gruplarından Sattas yeni bir kısa çalar yayınladı Bir Ben Miyim adıyla. İki şarkıdan Bir Ben Miyim olmayanı ve izleyeceğiniz kliple taçlandırılanı ise bir Duman yorumu: Aman Aman. Duman ayrı güzel, Sattas'ın bunu reggae ile harmanlayıp yeni bir şarkıya evirmesi apayrı güzel. Ben de şimdi uzun uzun Sattas'ı anlatırdım ama sevgili Tuğçe Yapıcı zaten şu yazısında her şeyi çok güzel anlatmış. Heyecan ve gurur kaynaklarımızdan Sattas'a saygılar, hürmetler.

8. Ceyl'an Ertem - İzin



Bu da 10 Mart'tan: Ceyl'an Ertem'in şahane son albümü Yine de Amin'in ikinci klibi İzin parçasına geldi. Albümün flamenko ateşi olan bu parça kaç senelik İspanyolları bile etkiler gibime geliyor. Albümün kaydedildiği Gaziantep'teki konser salonunda kayıtlar sırasında çekilen videoyu hiçbir şey için olmasa bile bu denli dev müzisyenleri aynı anda çalarken görmek için izleyebilirsiniz. Şarkıyı düzenleyen Cenk Erdoğan'ın ve seslendiren Ceyl'an Ertem'in yanı sıra kadrodaki diğer efsane isimler Alp Ersönmez, Volkan Öktem, Doruk Okuyucu, Abbas Karacan, Mustafa İşleyen ve Batuhan Şallıel. Geçen gün Ceyl'an Ertem'in müziğine dair uzun uzun yazdım hatta bir de albümün ilk klip parçası Efsunlu Dünya'yı beehy.pe için yazdım. Merak edenler bunlara da buyursunlar.

9. Otonom Piyade (Saian & K"st) - Gari



Türkçe rap dinledikçe bir heyecanlanıyorum, aslına bakarsanız Türkçe müzik piyasasında son yıllardaki en heyecanlı işlerin de rap sahnesinden çıktığına inanıyorum. Ateş eden bir şarkı, gayet sıkı sözler, güzel müzik, insanda olduğu yerde atlayıp zıplama hissi uyandıran bir video, daha ne olsun: "Ferman padişahın ama dağlar bizim!" diyorlar.

10. Sinem Güngör - Seni Gördüm



Güzel bir ses, güzel bir şarkı. Sinem Güngör sosyal medyada karşıma çıktı, Pasaj Müzik'in projesi Garaj Stüdyo'nun yeni videolarından biri olarak. Seni Gördüm adlı şarkının sözü de müziği de kendisine aitmiş Sinem Güngör'ün. Bakalım, takipte kalalım, kendisinden başka neler göreceğiz zamanla.

---

Gelelim yazının diğer müzikli bağlantılarına:

- Geçtiğimiz günlerde Şevket Akıncı'nın paylaşımıyla karşıma çıkan bir albümü şuraya iliştireyim: Meridian - Dream Within a Dream. 1986 yılına ait bu albüm bu ülkenin ne akıl almaz işler gördüğünün ve bu akıl almaz işlerin bazılarından nasıl da habersiz olduğumuza bir kanıt niteliğinde.

- Sevgili Işık Barış Fidaner blogu Yersiz Şeyler'de bugüne kadar Türkçe'ye çevirdiği Radiohead şarkı sözlerini derlemiş, sevenlerinin bir göz atmasını tavsiye ederim.

- Ah! Kosmos (nam-ı diğer Başak Günak) 2 şarkılık şahane bir kısa çalar yayınladı. Ah! Kosmos da beni hem heyecanlandıran hem de gururlandıran şahane şeylerden biri. Together We Collide adlı bu iki şarkılık kısa çaları dinleyin, beehy.pe'a da bir şeyler yazdım bu albüme dair, yakında yayınlanır.

- Uzelli Psychedelic Anadolu albümü sonunda yayınlanmış, önceki yazılarda da bir bahsetmiştim, yakında dijital mecralara da düşer, sevgili Kornelia Binicewicz'in büyük emeği var bu işte, kendisine de bir bravo diyorum, bir de Kornelia demişken Sound Ports'un müzisyenleri belli olmuş, şuradan bir göz atıp şimdiden programlarınızı ayarlayın.

- Sevgili Tayfun Polat'ın Karga Mecmua'nın son sayısındaki Müzik Konuşsun: 6 Albüm ile Ahval ve Şerait başlıklı yazısını okumanızı tavsiye ederim. Burada da evvelden bahsi geçen 6 albüm de gerçekten şahaneler! Dördünü ben de sürekli döndürüyorum, diğer ikisini de yazıyı okuyunca döndürür oldum.

- Geçen gün sanıyorum sevgili Nağme Yarkın paylaştı da karşıma çıktı bu şarkı. Sevinç Tevs'ten Ve Ben Yalnız. Sevinç Tevs kimdir bir araştırın, şaşırmaya devam edeceksiniz.

- Yine bir anda karşıma çıkıp yahu ne güzel dedirten bir videoyu da şuraya bırakayım, yayıncıya dikkat: The Mediant Collective - Evlerinin Önü Mersin (Kadir Acar and Muzaffer Sarısözen)

- Bir de şu klibi pek çok dost paylaşmıştı gerçekten de etkileyici bir video, bir göz atın:

- Bir de geçen gün şu programın videosuna denk geldim. Büyük Türk Bestekarları adlı bir program 1976 senesinden, sunucu Cinuçen Tanrıkorur, bölümün konusu ise Tanburi Mustafa Çavuş. Muazzam.

---

Tekrar eden not: Mesela bu şarkıları ya da albümleri dinlediniz, beğendiniz, naçizane tavsiyem seveceğini düşündüğünüz birilerine de yollayın ya da dinletin. Böylece güzel müziklerin de kötü müzikler kadar yayılma şansı olur.

Serinin önceki yazılarına buradan ulaşabilirsiniz:

Hiç yorum yok: